Tuesday, 26 July 2011

Kenapa anda sering fikir ape yg org lain miliki tp diri sendiri xmiliki

Penah x terfikir, kita slalo pndang ape yg org lain miliki tp kite xmiliki.. Apa kelebihan org lain yg tiada kite miliki.. kelaziman kite akan pandang org lain lebih drpd diri sendiri. Xyah ckp org lain la,kdg2 diri sendiri pun terfikir camtu gak..

Tapi kena la igt mungkin apa yg org lain miliki,kita xmiliki..tapi ape yg kite miliki mgkin org lain xmiliki..pd kebiasaannye,kite sering trlupe ape yg kite miliki tu,kite lupe utk mensyukurinye.. Mensyukuri nikmat pemberian ilahi kpd kite.. Kite lupe yg kite ni hanya pinjam dr Nya... Sampai lah 1 ketika,kite kehilangan baru kite trsedar utk mensyukurinya dan pd saat tu mungkin dah terlambat... Xkisah la ia berkaitan dgn hal2 ape pun.. Bila kite tersedar, d hrp benda yg lepas, yg kite lupe utk mnsyukuri itu akan mnjd peringatan wat kite utk terus mensyukuri perkara2 yg akan dtg.. Mudah2n begitu la hndknye..

Kadangkala ade bnda yg perlu kite fikirkan tntg ape yg org lain miliki tp kite xmiliki,krn dgn sedemikian rupe kite akn cube mmperbaiki diri tntg sesuatu perkare..cthnye tntg kejayaan seseorang, org lain brjaya mndpt pngkt yg hebat2 dlm pekerjaan,tp tntg diri sendiri? Mungkin berlaku kejelesan d situ,tntng kejayaan org lain & dgn cara memikirkan begitu mungkin kite juga boleh merubah diri sendiri utk mnjd terbaik dr org lain... Org lain boleh berjaya,xmungkin kite xboleh berjaye, ye x... Mungkin caranye berbeza,laluan yg berbeza, pemikiran yg brbeza.... Yg penting jika ade usaha, insyallah kite boleh merubah diri sndri utk mnjd yg terbaik, walau hakikatnye ape ade pd pangkat&nama jika kite lupe pd diri Nya... Yg penting, jgn melupai pd yg Satu..(bagus gak de blog ni kan..bebas mengeluarkan pndpt,idea n ape saje just utk brkongsi, xdela tepu sgt otak ni ble d fikirkan itu ini..mklm la org sering saje brfikir,gini la carenye.. Kdg2 ia pun menginsafkn diri sndri gak,,bagus la tu utk kebaikn sdri)

pengalaman?
Ade pengalaman yg kite xmiliki tp org lain miliki..Pengalaman2 tu smua kite leh cedok dr knkwn sndri,kite gunekan penglmn tu sbg pnduan kite utk mse dpn..cth kelaziman adlah, PERHUBUNGAN dlm brkwn, dlm ber coupling, dlm umah tangga,etc...kalu nak kupas 1 per 1 dr segi perhbgn, mmg byk je bleh d crtakan..smpai seminggu pun xabis agknye,hehe.... Tapi ape2 jgn segan jgn malu utk bertanye pndpt org sekeliling tntng ssuatu prkare lbh2 lg org yg mkn garam dr kite....(tetiba trfkir,nape 'garam' yg dpt name ek..bukan gula ke,tepung ke,....xkisah la labu,yg pentng mksudnye sampai....hehehe.....

Adios Amigos

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...