Thursday, 14 April 2011

Kawan?

Termenung seketika di bawah jambatan yang kian usang di mamah usia. Menyedut udara segar di halaman kampung. Lalu pemikiran semakin tenang dgn situasi dan keadaan begitu. Otak menerawang sambil memikirkan hal2 keduniaan yg kian semakin hari semakin hampir dan tiba waktu nya.

Memikirkan masalah2 yg di himpit oleh perasaan sendiri dan orang2 sekeliling. baik dari segi masalah sendiri dan masalah org lain. tapi kenapa perlu memikirkan masalah org lain sdgkan masalah sendiri belum punya waktu utk di selesaikan? memang benar org kata, bila kita di himpit dgn masalah sendiri, kita xtau bagaimana dan mcamana cara penyelesaian yg terbaik. tapi bila org lain punya masalah dan mengadu kpd kita,dan begitu mudah shj untuk kita memberi nasihat dan tunjuk ajar...tapi bila d himpit masalah sendiri?

itulah pentingnya kawan...
kawan yg akan sentiasa ada di sisi kita adalah kawan yg sentiasa memberi nasihat dan pandangan xkira samada kita berada di pihak yg benar atau tidak..
kawan yang ingin sentiasa ingin kawannya baik,adalah kawan yg sanggup memberi nasihat kpd kita. bukan jenis kawan yg menikam kita dr belakang.

kenapa kita di suruh memilih kawan?
jika kita tersilap memilih kawan,maka berlaku lah kesilapan2 yg kita sendiri tidak sedar. kawan yg baik akan mendorong kita kpd yg baik,tp kawan yg tdak baik akan mendorong kpd perlakuan kita yg tdak baik.

tapi xsalahkan kalau kita berkawan dgn kawan yg tdak baik?
mmg la xsalah, sbb dia sama macam insan lain punya hati dan perasaan. tapi kita harus ingin sebagai kawan, jgn kita pula yg terjebak dgn sikapnya yg kurang baik malah kita harus lah menegurnya apa yg harus di tegur, kita tidak tahu dengan cara kita tu mungkin sedikit sebanyak akan merubahkan sikapnya. itu terletak la pula pd pemikiran kawan itu untuk memikirkannya. asalkan kita sebagai kawan sudah melakukan apa yg harus kita lakukan...

kenapa ada kawan yg suka tikam kita dari belakang?
erm..ntah la,sukar di jawab dgn soalan begitu. adakalanya punyai sifat iri hati terhadap kawannya menyebabkan berlakunya situasi demikian. mugkin juga sifat semulajadinya begitu,tp tak kan la kan...

apa beza kawan,sahabat,teman?
nampak bunyinya mcm sama je kan. tp apa bezanya?...sukar di luahkan dgn kata2, sendiri pun kurang pasti apa perbezaan nya itu..

kawan baik, sahabat sejati, teman sejati?
dlm hati, loh bukan sama je ke mksudnya tu.....yg bezanya dr segi ejaan dan sebutannya je la (haha). mungkin itu semua hanya ungkapan sahaja tp ia membawa maksud yg sama je..(dlm ati, yeke) mcm x confident je dgn ape yg d tulis nie

Saat berjumpanya kawan
dekat mana boleh jumpa kawan. pd kebiasaannya kita akan bertemu dgn insan yg bernama kawan, adelah tempat kita belajar, xkira la di sekolah, asrama,kolej,universiti... dan bila saat kita berpisah dgn kawan bila kita tamat pengajian di sesebuah institusi. saat yg paling kurang enak di nikmati bila kita berpisah dgn kawan. mujur zaman sekarang ada pelbagai cara utk kita terus berhubung dgn kawan. tapi mungkin lama kelamaan kita akan renggang juga dgn kawan kita di sebabkan faktor sekeliling yg mendorong kita utk tidak dpt selalu ber interaksi dgn kawan....TAPI ITU TDAK BERMAKNA KITA HARUS MELUPAKAN KAWAN.

Kisah dan tauladan...
pernah la berlaku situasi ini di sekelilingku dan hanya memerhati gelagat manusia yg berada di sekeliling ku yg pelbagai ragam untuk menonjolkan cara yg tersendiri dlm erti sebuah persahabatan....

yang memuskilkan diriku ini, ada yg ragamnya berkawan hanya lah utk kepentingan dirinya shj. dan bila kawan itu tidak memberi kepentingan kpd dirinya, maka dia terus melupakan kawannye sedemikian rupa...adekah itu yg di panggil kawan?...bila di perlukan dan terasa kawannye sgt memberi kepentingan kpd dirinya maka dia akan berkawan, dan sekiranya terasa kawannye tidak memberi kepentingan maka dia akan melupakan kawan nye tersebut..dan tanpa sebarang sebab dan musabab yg munasabah, sehingga kan kawannya sendiri yg terasa dgn perihal dia...bila di perlukan dia berbuat baik kpd kita dan bila tidak lg sdi perlukan ia akan meninggalkan kita.....ADEKAH ITU YG DI NAMAKAN KAWAN?.....kdg2 bila berdepan dgn org yg sedemikian rupa,sampai naik pelik dan hairan apekah yg berada di minda mereka sehingga berlakunya situasi demikian....adekah mrk tidak sedar akan perlakuan mrk, sehingga menyebabkan kawannye sendiri terasa dgn sikapnya...jd kalau mrk tidak sedar apa yg harus di lakukan....perlukah kita sebagai kawan menegur sikapnya...adekah mrk akan menerima teguran itu...ataupun bila di tegur makin memburuk kan suasana persahabatan....apa yg ada di benak fikiran ku ini, teguran bukan bermakna utk meruntuhkan sebuah persahabatan tapi teguran itu adalah utk merangsang minda mrk agar lebih menghargai erti sebuah persahabatan krn mungkin hari ini mrk membuat salah laku kepada kita, mana lah tau esok luse org yg mrk percayai akan membuat mrk begitu juga. bukan untuk memberi ejekan kpd mrk tp percaya lah jika kita buat sesuatu, di takuti benda itu akan berbalik kpd diri sendiri
RENUNG2KAN DAN SELAMAT BERAMAL.....

2 comments:

  1. kredit for you!!! sangat bermanfaat..
    apa yg pasti kawan bukanlah lawan...andai kita sebagai manusia tahu menghargai seorg kawan, kita akan lebih memahami apa itu erti persahabatan..:)

    ReplyDelete
  2. betul betul betul bak kate upin dan ipin....untuk memahami erti sebuah persahabatan bg sy perlukan kepercayaan dlm diri seorg kawan...:-)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...